sâmbătă, 1 octombrie 2011

Pescar ratacitor - Cara Burun, patria viselor implinite

Pentru cei mai multi soferi, monumentul paraginit inaltat stingher intr-un ocean de campie, in apropierea localitatii Mihai Viteazu, pe drumul dintre Constanta si Tulcea, nu reprezinta decat confirmarea oarecum inutila a faptului ca au trecut dintr-un judet in celalalt.Un simbol trist si derizoriu al unei epoci pline de idei marete, dar imbecile.

Exista insa si un mic numar de oameni care stiu ca pseudo-obeliscul inestetic din beton si fiare marcheaza inceputul unui alt drum, neasfaltat, spre un loc in care visele iti sunt permise si de multe ori infaptuite. Cu conditia sa fii pescar. Adevarat.

De la monument incepe un drum pamantiu, pe camp, care trece peste o cale ferata, apoi, pe langa o padure si coboara usor spre locul despre care vorbeam. Cara Burun. Renumit atat pentru stiucile sale, cat si pentru statia de pompare care odinioara iriga terenurile din zona, lacul Cara Burun este de fapt, un fel de alveola a Razelmului, mai precis a lacului Golovita, de care se si leaga printr-un canal lung de peste un kilometru, cu adancime variabila. Pentru pescarii de rapitor, Cara Burun are o oferta de doua incinte naturale, intinse pe mai multe zeci de hectare, pline de bradis, rizomi, bariere de stuf si plauri, un habitat ideal atat pentru stiuca si biban, cat si pentru prada lor predilecta.

Iubitorii de pescuit la crap si la peste pasnic in general, beneficiaza de lungimea canalului amintit mai sus, dar isi pot exercita pasiunea si in anumite zone ale lacului. De-a lungul vremii, apa neagra din Cara Burun a fost martora multor capturi senzationale de stiuca, crap, sau chiar somn de dimensiuni foarte mari. Deasemenea, pescuitul stationar a fost mereu incurajat de prezenta carasilor mari si a populatiei de lin, mult mai numeroasa decat in majoritatea baltilor din Romania.

Intrucat structura malurilor si marginile enorme de stuf reclama accesul cu barca, oferta ihtiologica a locului avea nevoie de un complement turistic. Acesta consta intr-o pensiune cu conditii exceptionale de cazare, cu o oferta culinara incredibila, dotata cu barci si motoare. De ani de zile, inginerul Eugen Saceanu gestioneaza cu maiestrie pasiunile celor atrasi de stiucile adapostite de Cara Burun, de crapii sau somnii uriasi ai acestui loc mirific. Am scris maiestrie, gandindu-ma la selectivitatea in ceea ce priveste clientela, lucru care a permis accesul pe apa doar pescarilor cu bun simt si cu masura in juvelnice.  Din nefericire, oamenii de aici se vad si ei nevoiti sa lupte zilnic cu foamea si lacomia unor exemplare care mai degraba si-ar gasi locul prin parcurile zoo decat pe apa. In 2010, atat timp cat Asociatia Cara Burun a avut desemnat prin lege dreptul de gestiune si ingrijire, s-a reusit stavilirea intr-o buna masura a braconierilor. In conditiile vidului legislativ din acest an insa, acestia au revenit, astfel ca am scos mai mereu plase uitate prin apa si nu o data am dat peste indivizi care pescuiau cu cate 10-12 undite, stand pe camere de tractor sau barcute de plaja, la fel ca cele care se vand pe nimic prin hipermarket-uri si bazare. Nimeni nu conditioneaza pescuitul la Cara Burun de sederea la pensiune, nu toata lumea are bani pentru conditii civilizate, dar ar trebui sa existe un bun simt pescaresc legat de dimensiunile si cantitatea pestelui retinut, de dezastrul produs de plasele monofilament, cat si de respectul pentru ceea ce natura ofera fara sa ceara in schimb decat mila.
Revenind la lucruri mai placute, nu toti cei care vin la Cara Burun sunt pescari manati de fantasmele unor capturi care sa le legitimeze iscusinta. Am intalnit acolo oameni veniti sa admire peisajul, pasarile sau pur si simplu sa-si petreaca un concediu relaxant, intr-un decor minunat, la adapostul unei linisti vindecatoare si sa asculte amuzati povestile pescarilor si vanatorilor, stimulate brusc la ceas de seara, de cate o carafa de vin bun.

Cei mai multi pescari refuza sa accepte iarna ca sezon mort sau inchis, iar vremea, oricat de aspra ar fi, nu-i poate tine in casa. Si pentru pescarii de copca, Cara Burun poate fi considerat un soi de taram al fagaduintei. Nu am auzit vreun pescar venit iarna la copca aici, care sa nu se fi bucurat de participarea stiucii sau a bibanului la demersul sau. Iar cand toate astea sunt insotite de o tuica fiarta si o atmosfera pe masura, simti ca primavara e la o aruncatura de bat.

Ca o concluzie, Cara Burun e un loc frumos care merita fara indoiala vizitat si care, la fel ca mai toate apele noastre, ar merita mai multa atentie si respect din partea celor pe care i-am ales sa legiuiasca. In final, chiar si ei ar trebui sa constientizeze ca daca nu protejeaza resursele, in curand nu vor mai avea de unde sa fure.

Nota: Fotografiile din acest articol au fost realizate de Florina si Robert Pistolea, din Craiova, doi oameni care pretuiesc delta, carora le multumesc si ii salut, cu speranta ca ne vom revedea curand.

1. Interesant cum oamenii scriu doar despre anumite subiecte pe blog . Eu nu aş avea atâtea de povestit pe seama unui singur subiect . Apreciez !

2. Si fizica nucleara e un singur subiect, dar incearca sa spui asta unuia care e pasionat de ea.:)

3. mam ce frumusete!! doamne ce te invidiez! spear sa castig premiul cel mare la pariuri sportive sa-mi pot permite o vara acasa. sa vizitez locurile noastre frumoase care nu se compara nici cu torcia, nici cu grecia.. e Romania)

4. http://ionpescarul.blogspot.com/2012/01/raed-arafat-candidat-la-presedintia.html

5. Am fost la Caraburun, ba mai mult in 2010 am avut barca la pensiunea domnului Eugen. Nu am cuvinte ca sa descriu frumusetea locului. In prima zi nu am prins nimic, nu pentru ca nu erea peste, dar eream fascinat de ceia ce vedeam acolo. Nici nu am aruncat undita in apa. Am vaslit toata ziua si nu am simtit oboseala. Ma duceam acolo numai ca sa ma relaxez. Nu ma interesa pestele, daca aruncam undita luam mereu ceva, dar voiam numai ca sa ma odihnesc. Nu de putine ori am plecat de acolo fara peste, dar nu pentru ca nu erea peste in balta, ci numai pentru ca nu pescuiam. Intr-o zi am luat si sotia am inoptat acolo pe o insulita, am montat scaunele, am desfacut o bere si am stat pur si simplu fara sa fac nimic. Sotia ma intreabat de ce nu pescuiesc. Nu am raspuns si am stat acolo pana dimineata, am urmarit ploaia de stele si a doua zi am plecat mai odihnit cu toate ca nu dormisem toata noaptea. La plecare domnul Eugen ma intreba mereu daca am prins ceva si cand ii spuneam ca nimic, se uita cam urat la mine, dar nu ii explicam de fapt eu nu pescuisem. In ceia ce il priveste pe domnul Saceanu, este un om extraordinar. Pacat ca nu am mai avut timp sa ma mai duc pe acolo. Am mai fost o singura data in 2011 si nici atunci nu am avut chef sa pescuesc. A fost o zi superba, de neuitat. O varietate mare de peste, multe specii de pasari, departe de zgomotul orasului. O zona frumoasa si linistita, sper ca se va pastra asa.

6. superb peisajul dar si mai superb sa te afli acolo si sa arunci cu undita in apa si sa traga un crap sau alt peste:X:x

7. foarte frumoase imaginile;) si ce mi-ar place si mie sa prind un crap care incepe cu "C"

8. vine vara si merg la peste pe dunare:D:D

9. abia astept sa merg la pescuit si la gradar pe malul lacului:X

10. frumos foc,de-abia astept sa merg la peste

11. bibani imi sunt cei mai urati pestio...cand aduce tata eu ii dau la pisica pt k nu imi place sa ii curat k inteapa:D

12. Este minunat cand ai putin timp liber si fugi din agitatie ;)

13. hehe, abia astept sa imi pot lua concediu si sa petrec cateva zile in delta :X

14. mi-ar place sa ma laud si eu cu o captura de 4kg sa zicem..dar cel mai mare a fost o platica de 1,3 kg:)

15. ce mi-ar place si mie sa merg cu tata la pescuit acolo:X

16. mi'as dori si eu sa merg la pescuit, n'am mers pana acum :(

17. frumos crapul prins...dar e cam micut:D

18. hmm trebuie sa imi incerc si eu norocul sa vedem ce prind :D :))

19. Eu inca nu am prins ceva cu care ma pot lauda :D

20. foarte frumoasa captura din poza,abia astept sa merg si eu la un peste vara asta

21. Mie mi place pestele dar nu sa il pescuiesc..;D

22. e foarte placut la peste,relaxare totala:X:X

23. o relaxare pentru barbati si un prilej de bronz pentru femei!:)

24. Tuturor ne place pescuitul..insa la noi in tara se practica foarte mult indiferenta...si nesimtirea..

25. Pacat de locurile care le avem..altii ar vrea sa aiba asa spatii si nu au..si noi ne batem joc de ele.

26. am fost si eu in tulcea si totul este pur si simplu superb acolo...delta este ceva foarte frumos si chiar merita sa te plimbi si s vezi asa cv

27. Imaginea aceea defineste foarte bine fericirea!...

28. Nu prea isi mai merita plimbarea sincer..drumurile sunt groaznice pana acolo si unde mai pui benzina..si faptul ca ajungi acolo..platesti ..daca mai gasesti si nu prea prinzi nimic...

29. Pacat de locurile pe care le detine tara..

30. Eu nu cred ca as prinde vreodata asa ceva:)

31. putem prinde cu totii daca ne ocupam putin..dar nu avem cu cine..pescuitul poate fii un mod de viata sau o pasiune..si trebuie ingrijit ca atare:)

32. Pentru cine este pasionat de pescuit asta este un adevarat paradis...

33. multi se lasa de pasiunile lor din cauza locurilor ne amenajate..

34. Foarte frumos articolul..e frumos sa mai vedem pe cineva interesat preocupat cu adevarat de asa ceva..!:)

35. Nu este pescuitul pasiunea mea cea mai arzatoare..dar este o placere pe care din pacate nu am unde sa mi o exercit

36. Asa de rau am ajuns incat nici macar pescuitul care pentru unii este totusi un mod de viata nu l mai respectam..

37. Resurse sunt destule..nu stim noi sa ne descurcam cu ele.:)

38. Ador pescuitul :D Frumos si foarte interesant articol :)

39. este superb in delta chiar merita sa mergi acolo

40. Sunt multe lucruri pe care nu le apreciem la adevarata lor valoare,ce nu intelegem e ca ne facem rau singuri!:)

41. Foarte frumoase pozele :) Mi se pare o relaxare binevenita pescuitul :) mai ales, avand in vedere privelistea :)

42. Frumoasa privelistea..pacat ca nu suntem in stare sa avem grija de ea..

43. Felicitari pentru articol! Si pozele sunt absolut superbe..:) fiinta omeneasca nu stie sa aprecieze ceva decat atunci cand pierde!

44. delta este unul dintre cele mai frumoase locuri pe care ke avem in tara noastra :X

45. Extrem de mult adevar in acest articol.Felicitari!

46. Vreau si eu la pescuiiiiiiiit :D Imi place foarte mult articolul tau !! Felicitari :)

47. Un articol foarte interesant :D si eu vreau la pescuittttt :X

48. Nici sa ne relaxam in aer liber nu mai putem fara bani..

49. Ai niste articole foarte interesante si frumoase !! Pacat ca nu mai postezi nimic nou ..

50. esti foarte pasionat de pescuit si se vede ca iti place mult

51. Foarte frumoasa relatarea. Imi plac foarte mult articolele tale si tocmai din acest motiv sper sa mai postezi si noutati :)

52. Abea astept sa ma duc si eu la peste :X nu am mai fost de foarte multa vreme :x

53. of..imi e dor de vremurile cand mergeam cu tata la pescuit si era si peste in balta..nici nu dadeam atatia bani...

54. Tare mi-ar placea sa merg si eu la pescuit intr-o zi..... :(

55. Imi plac articolele si felul tau de a povesti dar mai asteptam si noutati!

56. Foarte interesanta viata de pescar...:)

57. Sunt curioasa pe unde se mai gaseste o balta .cu pesti asa cum trebuie si nu cu preturi de..ti pica plombele ca sa zic asa..:)

58. Imi place si mie foarte mult sa pescuiesc dar inca asemenea captura nu am avut inca!

59. Foarte frumos peisajul, foarte frumoasa pasiunea ta!